Mitä on salonkikelpoisuus? 

Kirjoittaja:

Julkaistu:

Kategoria:

Roope Rasi

Viime viikkoina puheenaiheina ovat olleet suvivirsi sekä salonkikelpoisuus näin kevään kunniaksi. Molempien takana on tuttuun tapaan sama puolue jonka edustaja tykkäävät viedä huomiota kaikkeen muuhun kuin itse politiikka, varsinkin kun on puhe nykyhallituksen toimista.  

Mutta nyt en halua puhua itsessään persuista, vaikka heillä tämä on nyt ollut jotenkin sydämen asia, vaan siitä mikä on tänä päivänä salonkikelpoista? Onko se sitä että kuljetaan silinterihatut päässä valkoisine hansikkaineen, noudattaen tarkkaan kaikkia nykyisiä etikettejä? 

Itse olen sitä mieltä että ei. On eri asia olla niin sanottu maalainen, taikka juntti landepaukku kuin se että olet öykkäröivä rasisti. Se että joku osaa laulaa suvivirren nuotilleen oikein taikka osaa siteerata historian eri tapahtumia sanatarkkaan ei tee hänestä salonkikelpoista, jos suhtautuminen muihin ei asiallista mm. avoin rasistinen käytös eri ihmisryhmiä kohtaan niin fyysisin elein taikka sanoin, oli sitten kyse silmienvenyttelyn kaltaisesta ilveilystä taikka halventavien sanojen huutelusta eduskunna täysistunnossa.   

Itseänihän sitoo näin sotilaana erityinen käyttäytymisvelvoite joka pätee myös vapaa-ajalla, kun taas suomalainen kansanedustaja ja europarlamentaarikko on nähtävästi vapaa solvaamaan ketä tahansa ja mitä tahansa aivan vapaasti, vain kääntäessään toimistannaan aiheutuneen krittikin poliittiseksi ajojahdiksi, jota vihervasemmistolainen media masinoi.  

Älä ymmärrä väärin, itse kannatan sananvapautta enemmän kuin yksikään hallituksessa istuva tällä hetkellä, mutta on eri asia puhua asioista asiattomasti ilman asia sisältöä kuin asiasta varsinaisella varteen otettavalla sisällöllä. Asioista kuuluukin puhua niiden oikeilla nimillä, asiattomuuksien huutelu onkin sitten asia erikseen. Oli kyse sitten maahanmuuttopolitiikasta taikka taloudesta.